Myslím, že si mohu dovolit říct, že se současná epidemiologická situace ohledně onemocnění COVID-19 výrazně zlepšila. Jsem velmi ráda a upřímně děkuji těm, kteří nám zejména během posledních 6ti měsíců vyjádřili svoji podporu, měli pochopení pro naši práci, která jistě nekončila se skončením ordinační doby. Ano, svoji práci jsme si se sestřičkou vybraly, ale i my dvě máme svoje rodiny a nebýt jejich podpory, stěží bychom mohly tuto práci vykonávat. Přestože se situace ohledně COVID-19 zlepšila, neznamená to, že bychom teď zahálely. Opět nám nesmírně přibylo administrativy, kterou nebylo možné „v době COVIDu“ vykonávat v plném rozsahu, otázka preventivních a jiných prohlídek a další. Zde bych chtěla znovu poprosit ty, kteří mají zdravotní problémy k řešení, aby nás kontaktovali a my vás objednáme na konkrétní čas, zajistíme laboratorní odběry, potřebná vyšetření bez ohledu na termín preventivní prohlídky. Tento apel jsem vznášela opakovaně i během epidemiologicky závážné situace, neboť jsou jistě i jiná onemocnění než COVID-19. Nic se nemění na našem objednávkovém systému. K vyšetření je potřeba se objednat. Jde-li o e-mailovou korespondenci, ne vše je možné řešit e-mailem. Stačí pouze stručně napsat a je-li něco k řešení, pak vás budeme jistě kontaktovat. Někteří se vždy při pondělku ptají, zda jsem četla mail mně adresovaný ze soboty či neděle dost často ve večerních hodinách. Omlouvám se, ale pokud s dotyčným nejsem na této korespondenci domluvena s tím, že řešíme skutečně závažné zdravotní potíže, tak nejsem schopna při vší práci přes týden a v sobotu, kdy se rovněž práci věnuji, neboť administrativa je neúprosná, tyto e-maily číst. A pokud se tak děje a mnozí z vás ví, tak proto, že v sobě najdu sílu a čas, ale i my zdravotníci si potřebujeme odpočinout a opět velmi děkuji všem těm, kteří mají pro to pochopení. Na druhou stranu jsem velmi ráda za to, že pokud se někdo nemůže k nám do ordinace dovolat, využívá této možnosti napsat e-mail. Věta: „Nemohu se týden, dva dovolat…“ Nejspíše proto, že je spousta těch, kteří naši pomoc potřebují a ani my dvě se sestřičkou nejsme schopny mnohdy hned našim pacientům při řešení jejich akutních potíží zavolat, neboť telefon zvoní a zvoní. Ptám se tedy: „Nemohu-li se dovolat, proč nenapíšu e-mail?“ Zkrátka vše je o hledání cesty, ne reptat, ne si stěžovat, ale najít společnou cestu, vidět toho druhého, ne sebe.

A tak ještě jednou velké díky všem, kteří jsou ohleduplní, shovívaví. A vzhledem k tomu, že nyní řešíme očkování proti COVID-19, všem těm, kteří se k očkování dostavili, vzkazuji: „Byli jste úžasní, setkání s vámi bylo velmi milé“.

A na závěr chci vzpomenout na všechny ty, kteří v mém registru na onemocnění COVID-19 zemřeli a nebylo jich málo. Na všechny ty, kteří se ocitli v zoufalé životní situaci, domácí izolaci díky tomuto onemocnění. Při vší úctě ke všem lidem, kteří si prošli těžkým průběhem nebo zemřeli a při vší úctě k jejich rodinám říkám: „COVID není chřipečka“. A věřte, že tuto bolest nesu s vámi.

MUDr. Karin Niklová